Духовните дарби през I-III век
В тази статия ще цитираме някои древни исторически лица и документи, показващи действието на духовните дарби през първите три века на Христовата църква.
Юстин Мъченик (100 – 165 г. сл. Хр.)
Той е църковен учител апологет. Роден е в Мабарта, който след разрушаването от Веспасиан се казва Флавиа Неаполис, днешен Наблус, в Палестина. Фамилията му е езическа и доста заможна. Става християнин вероятно в Ефес. Заселва се в Рим, където отваря философско училище. Има различия с философа-киник Кресцентий (Crescentius), който го обвинява и публично съди заради неговото учение.
По времето на император Марк Аврелий Юстин заедно с други шест християни е арестуван, осъден и екзекутиран.
“Диалог с Трифон”:
“Защото пророческите дарби остават с нас дори до сега.”
“Сега е възможно да се видят сред нас жени и мъже, които притежават даровете на Божия Дух.”
“Втора апология на Юстин”:
“Защото безбройни множества от обладани хора по целия свят и във вашия град, са освобождавани от християни в името на Исус Христос, който беше разпънат при Понтий Пилат; още са изцелили и изцеляват, правейки демоните безсилни и изкарвайки ги от хората.”
Ириней Лионски (125 – 202 г. сл. Хр.)
Ириней Лионски е един от църковните отци и епископ в Lugdunum, Галия (днешен Лион). Бива почитан като светец и се счита за първия систематичен теолог. Автор е на известното съчинение “Adversus Haereses” („Срещу ересите“), с което се е борил срещу гностиците.
Ирений Лионски е бил ученик на Поликарп, който е бил ученик на апостол Йоан.
“Срещу ересите”:
“Защото някои определено гонят демони така че тези, които са били така изчистени от зли духове често както вярват (в Христос), така и се присъединяват към Църквата. Други имат предузнание за бъдещи неща: те виждат видения и произнасят пророчески слова. Други пък изцеляват болните чрез полагането на ръце на тях, и те оздравяват.”
“Освен това, както вече съм казвал, дори мъртви са били възкресявани, и са оставали с нас дълги години. И какво повече да кажа? Не е възможно да посоча числото дарове, които Църквата, разпиляна по целия свят, е получила от Бог в името на Исус Христос.”
“По подобен начин, ние също чуваме много братя в църквата, които притежават пророчески дарби и които чрез Духа говорят на различни видове езици, и откриват на светло за ползата на всички, скритите неща на човеците, и провъзгласяват тайните на Бога.”
Тертулиан ( 160 – 240 г. сл. Хр.)
Тертулиан е роден в Картаген (днешен Тунис) като син на римски офицер. Около 190 г. става християнин и се заселва в Рим. Следва класическите дисциплини (граматика, право и реторика) и работи като адвокат.
Тертулиан пише на различни теми, като в начало се занимава повече с лични и общи теологични въпроси. През 197 г. пише своите първи апологетични произведения.
“Трактат за душата”:
“Защото виждайки, че ние приемаме духовните харизма, или дарби, ние също сме били удостоени с дарбата на пророкуване.”
В същата творба, той говори за една жена “която е било благословена с дарби на откровение.”
Според него, тя често е била посещавана от ангели и от самия Господ. Често е знаела тайните на човешките сърца и е била използвана за изцелението на някои.
“До Скапула”:
“И небето знае колко много знатни мъже, да не споменаваме обикновените, са били изцелени било от дяволи или от техните болести.”
“До Маркион”:
“Нека Маркион да покаже, като дарби от своя бог, било пророци, които да не са говорили от човешки чувства, но от Божия Дух, или хора, които да предскажат идващите неща или да разкрият тайните на човешките сърца; нека да покаже псалм, видение, молитва – нека само да е от духа..; или кога тълкувание на езици му е било давано. Всички тези знамения са изобилни от моята страна без никаква трудност.”
Ориген (185 – 284 г. сл. Хр.)
Бил е даровит и авторитетен писател, като се смята за първия систематичен теолог на църквата. Когато е бил на 16 години, неговият баща е бил екзекутиран за вярата. На 18 години, в Александрия, Египет, той вече е бил назначен за водач на водещо християнско училище.
“Срещу Келсий” (Against Celsus):
“Някои свидетелстват, че са получили чрез тази вяра чудна сила за изцеленията, които извършват, извиквайки на нуждаещите се никое друго име, освен на Бога на всички неща, и на Исус, докато споменават за Неговата история. Защото чрез тези средства ние също сме видели много личности освободени от тежки бедствия, разсейване на ума, лудост, и безбройни други болести, които не са могли да бъдат изцелени нито от хора, нито и от дяволи.”
Келсий обвинява вярващите:
“Към тези обещания се добяват странни, фанатични и напълно неразбираеми думи, на които никой разумен човек не може да намери значението.”
Ориген е първият църковен служител, който забелязва, че свръхестественото служение се среща по-рядко в църквата. Коментирайки изобилието на проявление по времето на Исус и апостолите, той добява:
“Но оттогава, тези знамения са намалели.” Той посочва липсата на святост и чистота сред християните по неговото време като причината за това.
Новациан (210 – 280 г. сл. Хр.)
Новациан е бил презвитер в църквата в Рим. Бил е известен със състраданието и светостта си, като дори неговите противници в полемичните спорове казват, че “Новациан е плачел за греховете на своите ближни, сякаш са негови грехове, носил е товара на братята си, както апостолите заповядват, и е укрепявал тези, които са били слаби във вярата си.”
“Троицата”:
“Това е той (Святия Дух), който слага пророци в Църквата, инструктира учители, насочва езици, дава сила и изцеления, върши велики дела, предлага разпознаване на духове, позволява сила за управление, предлага съветване и нарежда и подрежда другите дарби на харизмата; и така правейки Господната Църква навсякъде съвършена и завършена.”
Киприян Картагенски (195 – 258 г. сл. Хр.)
Роден в заможно семейство в Картаген, той се е радвал на добро образование в риторика и право. Когато станал християнин в 246 г., той бързо придобива известност. В рамките на 2 години той става епископ на Картаген, позиция която държи до своята мъченическа смърт през 258 г.
Самият той често е имал видения.
Обяснявайки своите действия по време на гонение, той казва:
“Стори ни се добре чрез много и ясни видения.”
“Писмата на Киприян”:
“Защото освен нощните видения, дори през деня, невинните деца сред нас са изпълвани със Святия Дух, виждайки с техните очи, и чуват и изговарят тези неща, които Господ им е дал за да ни предупреди и упъти.”
1,413 total views, 2 views today