Исторически ереси, свързани с разбирането на Бог –
Модализъм и Сабелианизъм
Разбирането на същността на Бог и Неговата троичност никога не е било лесно начинание. Като ограничени по интелект създания, ние трябва да сме достатъчно смирени и да осъзнаваме, че всяко наше схващане и тълкуване по темата е ограничено, непълно и несъвършено. Въпреки това, Божието Слово ни разкрива достатъчно, за да сме убедени че съществуват правилно и погрешно тълкувание по въпроса.
Поглеждайки към историята на църквата, ние ще видим много погрешни учения, които впоследствие са били оборвани. През вековете църквата е издигала своите бранители на истината, които са били мотивирани от появата на тези ереси. По този начин, самите ереси са давали повод за усъвършенстването на ортодоксалните доктрини и за по-дълбокото разбиране на учението на Библията.
Една от ересите, появили се в началото на трети век, е модализмът, известен още като сабелианизъм, по името на Сабелий, учител в Рим по същото време.
Най-общо, модализмът твърди, че Бог не е три различни личности, а една личност, която се открива на човечеството по различен начин, в различните епохи на времето. Така например, старозаветният Бог се открива като “Отец”; в новия завет той е “Синът”, докато след Петдесетница той се открива като Святия Дух.
Стихове, които могат да се използват от привържениците на това учение са:
“Аз и Отец сме едно.” Йоан 10:30
“Исус му каза: Толкова време съм с вас и не си ли Ме познал, Филипе? Който е видял Мене, видял е Отца. Как така казваш: Покажи ми Отца?” Йоан 14:9
Традиционно, Йоан 10:30 се тълкува в смисъла на това, че Исус и Отец са от едни и същи по същност, докато Йоан 14:9 показва, че Исус е съвършеното откровение за характера на Бог Отец.
Това, което модализмът пропуска, са множеството пасажи в Библията, които говорят за отношенията между трите личности на Троицата:
При кръщението на Исус, Святият Дух слиза от небето, докато Бог Отец свидетелства за Сина си:
“И като се кръсти, Исус веднага излезе от водата; и, ето, отвориха Му се небесата и видя, че Божият Дух слиза като гълъб и се спуска на Него; и ето глас от небесата, който казваше: Този е възлюбеният Ми Син, в Когото е Моето благоволение.” Матей 3:16-17
Библията също ни казва, че Духът се застъпва за нас през Бог Отец:
“Така също и Духът ни помага в нашата немощ – понеже не знаем да се молим както трябва; но самият Дух ходатайства в нашите неизговорими стенания; а Този, Който изпитва сърцата, знае какъв е умът на Духа, защото Той ходатайства за светиите по Божията воля.” Римляни 8:26-27
Подобно и Христос ходатайства за вярващите пред Своя Отец:
“Затова и може съвършено да спасява тези, които идват при Бога чрез Него, понеже винаги живее, за да ходатайства за тях.” Евреи 7:25
Ако Бог е само една личност, на кого тогава се молеше Исус в Гетсиманската градина? За кого говореше във всички евангелски пасажи, когато употребяваше фразата “Отец Ми”?
Вярвам, че горните доводи са достатъчно да убедят читателя в погрешността на модализма.
Трябва да спомена, че в съвремието съществуват църква, която изповядва това неправилно схващане – това е “Обединената Петдесятна Църква” (United Pentecostal Church – UPC), възникнала в САЩ. Тази обособена деноминация има клонове и в други държави и е известна със своето мото “Само Исус” (“Jesus only”), настояваща кръщението на вярващите да се извършва само в името на Исус. Включването на думата “петдесятен” в името на църквата е обусловено от тяхното отделяне от “Асамблеи на Бога” и разбира се е подвеждащо, тъй като всички останали петдесятни църкви вярват в троичноста на Бог.
Брат Радо
София, 2017
1,454 total views, 2 views today